Hvad er et Value Proposition Canvas?

Analyse af værdien af jeres ydelser

Analyser dit værditilbud med The Value Proposition Canvas

Med baggrund i virksomhedens produkt/ydelse, sættes der i Business Model Canvas, fokus på forretningens Values Propositions.

Vi forstår begrebet Values Proposition, som virksomhedens værditilbud – altså, summen af de problemer- eller behov virksomheden tilbyder at dække hos målgruppen?

The Value Proposition Canvas er et praktisk værktøj, der hjælper dig med at analysere forholdet mellem netop – jeres værdigtilbud og jeres målgruppes behov og ønsker.

Modellen er, i lighed med The Business Model Canvas, udviklet af Alexander Osterwalder og giver dig et praktisk framework til at undersøge, hvorvidt der rent faktisk er et match mellem jeres produkt / ydelse og jeres målgruppes behov.

Modellen anvendes når der er behov for at arbejde med produktudvikling eller salg og marketing, i forbindelse med optimering af eksisterende produkt- eller servicetilbud, eller hvor et nyt tilbud udvikles fra bunden.

Business Model Canvas

Kære potentielle samarbejdspartner

Kunne du tænke dig

  • At knække koden til et overbevisende salgsbudskab?
  • At få opskriften på, hvordan du booker dit næste salgsmøde?
  • At finde ud af, hvad dine kunder i virkeligheden søger? Og om det svarer til de varer, du har på hylderne?
  • At finde de rigtige succesparametre til kunden?
  • At fjerne de barrierer, der afholder kunden fra/forsinker kunden i at træffe en købsbeslutning?

Læs mere her

Value Proposition Canvas

The Value Proposition Canvas tager udgangspunkt i 2 byggeklodser i Business Model Canvas modellen. På den ene side kundernes behov/ønsker utrygt i en kundeprofil, og på den anden det værditilbud, som virksomhedens produkt/ydelse genererer.

Kundeprofil

I kundeprofilen sætter vi os i kundens stol, og prøver at forstå – hvad er det for en udfordring de søger en løsning på, hvad er det bedst mulige tilbud de søger, og hvilke negative udfordringer søger de at undgå.

Kundens opgaver / behovs

De funktionelle, sociale og følelsesmæssige opgaver eller problemer kunderne prøver at få løst eller behovs de ønsker at indfriet.

 

Gains

Need To Have – de opgaver/fordele som kunden forventer jeres produkt/ydelse skal kunne indfri.

Nice To Have – hvad giver I jeres kunder udover det basale, og hvordan skaber det værdi for kunden?

Pains

De negative oplevelser, følelser og risici, som kunden kan (frygter at) oplever i forbindelse med de efterspørger/køber produkter/ydelser som jeres.

Ethvert kundesegment har forskellige Pain, Gains og opgaver/behov, derfor skal der oprettes en kundeprofil for hvert kundesegment

Value Map / værditilbud

Hvordan er jeres produkt/ ydelse designet, så det løser kundens primære opgave/behov samtidigt med at det skaber størst mulig værdi på øvrige betydningsparametre og eliminere kundes købsbarrierer.

Produkter/ydelsen – det produkt/ydelse kunden efterspørger for at få løst deres opgave / indfriet deres behov

Gain creators – beskriver hvordan jeres produkt eller ydelser, på parameterniveau, skaber værdi for kunden. Sagt med andre ord – hvordan indfrier de punktet Gains på kundeprofilen.

Pain relievers – hvordan er jeres løsning designet så I skaber tryghed og sikkerhed for kunden i forbindelse med deres efterspørgsels- og køb af jeres løsning?

Hvis du er interesseret i at lære mere om modellen, så lad Alexander Osterwalder, modellens grundlægger, give dig en introduktion.

Kontakt os på 38 34 03 41, og hør hvordan vi kan hjælpe dig med din forretningsmodel.