Business model og Value proposition canvas
Forstår nye kunderne hvilken kæmpe forskel du kan gøre for dem?
Få kunderne til at elske dine produkter fra første kontakt!
Få kunderne til at elske dine produkter fra første kontakt!
Jeg kender dig ikke endnu, men jeg gætter på, at du og din virksomhed elsker nye kunder. Spørgsmålet er – elsker de også dig og dine ydelser?
Savner du en gang imellem lidt imødekommende begejstring når du taler med nye kunder, så skal du investere lidt mere i at optimere jeres value proposition.
Er stærkt og gennemarbejdet værditilbud er nøglen til succes i dit salgsarbejde – fra mødebooking, over succesfulde salgsmøder til at lukke ordre med tilfredse kunder.
Kunne du tænke dig
Hvis du kan svare til ét eller flere af de spørgsmål, så har jeg løsningsmodellen til dig:
en workshop + en efterfølgende sparringsseance.
Kurset hjælper dig bl.a. til
Workshoppen er ikke bare endnu et kursus, der giver dig flere modeller og forslag til din sikkert allerede store samling. Derimod skaber vi resultaterne sammen – med udgangspunkt i din virksomhed.
Workshop og sparringsseance har det grundlæggende formål, at du bliver klar over din virksomheds ’value propositions’. Det er nemlig helt afgørende for, at du kan blive ved med at vækste, uanset om tiderne er gode eller dårlige.
Value propositions er i al sin enkelhed tre ting:
Hvis du ikke kan fortælle dine kunder, hvorfor de skal vælge dig, og hvorfor de skal betale den pris, du forlanger – så er der ingen grund til, at de skal gøre det.
Man kan også sige, at dine value propositions klart og tydeligt fortæller kunden om det udbytte, som dit produkt, service eller løsning garanterer. En value proposition er samtidig kundens overbevisning om det positive resultat, som dit produkt vil betyde for hans eller hendes organisation. Det handler med andre ord ikke om et smart slogan. Det handler om din virksomheds fortælling. Fortællingen, der
Du skaber selv dine value propositions, og det kan du fx gøre ved hjælp af The Value Proposition Canvas. Det er et værktøj, der hjælper dig med at fokusere på, hvad kunden virkelig ønsker inderst inde, og dermed hjælper det dig med at skabe løsninger, som kunden er villig til at købe.
The Value Proposition Canvas hjælper dig med at skabe et stærkt match mellem dine ydelser og din målgruppes kundeprofil.
En af mange udfordringer i forhold til at skaffe nye kunder er, at vores kerneydelse sjældent er unik.
Derfor er det nødvendigt at differentiere sig på en anden måde. Man kan naturligvis bruge det primitive lokkemiddel: at sætte prisen ned. Men det er en farlig vej, så den bør man undgå.
Når vi går i markedet med vores produkter/ydelser, tager vi det for givet, at vores kunder har en given problemstilling. Vi kigger ned i en pain i stedet for at se på beslutningstagerens overordnede mål.
Vi forstår ikke altid (eller formår ikke at kommunikere det), hvordan vi, udover at løse et konkret problem, understøtter vores kunders mål. Derfor får vi også svært ved at fjerne deres barriere for at bruge os eller tale ind til de parametre, de måler succes på.
Vi er fastholdt i vores egen opfattelse – vi har svært ved at komme op i helikopteren. Vi gør, som vi plejer.