Hvad er forskellen på marketing, markedsføring og salg?

Marketing, markedsføring, annoncering og salg – hvad er det ene, og hvad er det andet?

Jeg er støt på denne meget simple forklaring, som meget enkelt hjælper med at få styr på begreberne.

Når cirkus kommer til byen og de sætter et skilt op med teksten ”Cirkus kommer til byen på søndag” – så kalder vi det for annoncering.
Hænger de det samme skidt op bag på elefanten og trækker den igennem gaderne – ja så
kalder vi det for promotion

Hvis elefanten på vej gennem byen stopper op og æder alle grønthandlerens
salathoveder, og det kommer på forsiden af lokalavisen kalder vi publicity

Fanger du journalisten, inden historien rammer forsiden, og får drejet historien så alle,
inklusiv grønthandleren, syntes at det er en ganske morsom historier – kalder
vi for public relations.

Når byens nysgerrige borgere lægger vejen forbi cirkuspladsen og cirkusdirektøren
inviteret dem ind så de kan se elefanten, klappe hestene alt imens han
fortæller dem hvilken fantastisk oplevelse der venter, hvis de køber en billet
inden der bliver udsolgt – så kalder vi det for salg.

… og hvad er marketing så?

Marketing er planlægningen af alle ovenstående aktiviteter.

Hvis du er interesseret i læse mere om hvordan telemarketing og mødebooking kan hjælpe dig med at få nye kunder, så kan du linke videre her